עברו מרכז הערכה בהצלחה
עברו מרכז הערכה בהצלחה



מרכזי הערכה מהווים כלי אבחון מרכזי במרבית החברות, ולכן על מנת להצליח מומלץ להגיע מוכן.
מרבית מרכזי ההערכה בחברות נערכים לתפקידי שירות/מכירה, אך יחד עם זאת מתקיימים מרכזים לתפקידים רבים ואחרים. המידע הבא יתרום לך בכל מרכז הערכה שאליו תגיע.
זכור/י - זו ההזדמנות שלך להפגין את כישוריך ולעבוד בחברה טובה בתפקיד המתאים לך !

הכנה מוקדמת

כאמור, התכונן היטב לדרך ההצגה העצמית שלך, מומלץ להתאמן מול חבר/ה או בן/בת זוג.
הכנה מראש של מספר שורות (3-4) אותן אתה עתיד לומר במהלך ההצגה העצמית ותרגולן. הכנה זו תמנע ממך מבוכה או גמגום במהלך ההצגה העצמית.

חשוב להגיע למרכז בלבוש הולם לבושכם עשוי להשפיע על תהליך קבלת ההחלטה של המעריך והוא חלק מהרושם הראשוני שאתם יוצרים.מוטיבציה- מומלץ להפגין בכל הזדמנות את התכונות והיכולות שלך שיתרמו לתפקודך בעבודה ואת רצונך להשתלב בחברה, גם על כך ניתן להתכונן מראש

פלאפונים - מומלץ לכבות טלפונים לפני הכניסה.


שלבים במרכז ההערכה

השלב הראשון הוא שלב ההצגה העצמית. זוהי ההזדמנות הראשונה שלך להציג/למכור/לשווק את עצמך. אפשר ומומלץ להתכונן מראש.

בשלב הזה כל המועמדים יושבים בחדר, בדרך כלל עם מדבקת שמות ובעיגול, ומציגים את עצמם.

בשלב ×–×” עליך לספר על עצמך, בקצרה (בערך 2 דקות ) פרטים רלוונטיים וממוקדים ולא לגלוש לפרטים שוליים ( העובדה שכיהנת כנשיא מועצת התלמידים בבית הספר היסודי אינה מעניינת אף אחד..)  ×™×© להקפיד לכלול את המרכיבים הבאים: שם מלא, גיל, מקום מגורים, ניסיון תעסוקתי (ניתן להתחיל במקום האחרון ומומלץ להדגיש את הניסיון הרלוונטי לתפקיד אליו אתה נבחן/ת), תכניות לעתיד ואת התאמתך לתפקיד- מדוע אתה מתאים ומדוע אתה מעוניין.

המעסיק מחפש לראות בטחון עצמי במועמד ולכן חשוב לו מתי תורו של המועמד בהצגה העצמית. זאת אומרת, מועמד שיושב בשקט לאורך רוב שלב ההצגה העצמית ולא משתדל להציג את עצמו ייתפס כמועמד שאינו בטוח דיו בעצמו או במשרה ולכן אינו מתאמץ.

שלב נוסף במרכז הערכה הוא שלב הדיון הקבוצתי (דינמיקה קבוצתית). במהלך שלב זה מתנהל דיון/רב שיח בנוגע לסוגיה כלשהי.

בשלב ×–×” המנחה מחלק את הנוכחים במרכז הערכה לקבוצות קטנות, בדרך כלל של 4-6 מועמדים לקבוצה ומציב בפניהם משימה או סוגיה . מטרת הקבוצה היא לפתור את הסוגיה  ××• לנצח במשימה בזמן קצוב, זכרו - אין פתרון נכון או לא נכון, או ניצחון, הדרך היא הקובעת, המנחה מסתכל על אופן שיתוף הפעולה, על מי מוביל את המשימה ומי נוטל בה חלק פעיל ועל הדינמיקה שבתוך הקבוצה.

השתתפות- היא התנאי הראשון להצלחה. מומלץ לשלב בין הבעת דעתך ובין הקשבה. תרבות דיון חשובה- ייצגו את דעותיכם בנימוס תוך הקשבה לאחרים.

במהלך הדינאמיקה תידרש לקבל החלטה לגבי הסיטואציה ולעמוד מאחוריה גם אם הדבר עומד בניגוד לדעת הקבוצה. מותר להתפשר מתוך נימוק שמטרת הקבוצה וטובתה חשובות, או להשתכנע מדעות האחרים. בכל מקרה, עלייך לנמק באופן ברור וממוקד מדוע שינית את דעתך. כמו כן, יש להיזהר לא לוותר בקלות אבל גם לא להיות עיקש מדי.


לעיתים המשימות שתקבלו נשמעות מצחיקות או לא רלוונטיות- שתפו פעולה והתייחסו ברצינות למשימות. הפגנת כבוד ורצינות תוסיף לכם נקודות זכות.

היה אקטיבי ויוזם - קח חלק פעיל בדיון , אך הימנע מלהיות אגרסיבי.

גלה יצירתיות וגמישות מחשבתית- הצע פתרון מקורי לסיטואציה הנדונה.

בחלק ממרכזי ההערכה נערכים גם משחקי תפקידים (סימולציות), על מנת לדמות מצבי אמת של שיחה בין לקוח לנציג. בשלב זה יש להקפיד על ההוראות הכתובות בכרטיסיה או ההנחיות שניתנות בע"פ- לא כדאי לחרוג מהן. יש להקפיד על שימוש נכון בשפה (ללא שימוש בסלנג ובדיחות). מומלץ להפגין יכולת אלתור וגמישות מחשבתית במרכזי הערכה לתפקידי שירות/מכירה מומלץ לאורך כל המרכז להפגין אדיבות, סבלנות, שירותיות, אמפתיה ויחד עם זאת להפגין יכולת שכנוע ואסרטיביות.

מבחני כישורים - אלו מבחנים שמטרתם לבחון יכולות אישיות כגון- מהירות, דיוק, הבנת הוראות, חשיבה אנליטית, כושר חשבוני וכד'. המבחנים נערכים על מחשב או על דפי נייר.

היה/י טבעי/ת ככל האפשר- אל תנסה/י "לשחק" בזמן מרכז ההערכה. המאבחנים יידעו לזהות את המשחק.

חייך/י מידי פעם - כשאפשר, מומלץ לחייך. זה משדר פתיחות ונעימות ממש כמו בחיים האמיתיים.


בהצלחה!